Ace vertegenwoordiging in Riverdale: Waarom Jughead nóóít Betty had mogen kussen

Een paar maanden geleden hoorde ik voor het eerst een aantal klasgenoten praten over Riverdale. Toen ik ernaar vroeg, hadden de meeste meiden geen idee dat Riverdale gebaseerd is op de lang lopende serie van Archie Comics. Niet héél verrassend, omdat Archie Comics nooit echt een ding is geweest in Nederland. Ik vind het wel jammer dat zo weinig mensen die Riverdale kijken niets van de strips weten, omdat de personages een fascinerende geschiedenis hebben, een extra laag voor ons Nederlandsche kijkers niet bestaat.

Ik zal eerst compleet eerlijk zijn en zeggen dat ik nog nooit een hele Archie comic heb uit gelezen, maar ik heb sinds de reboot de ontwikkeling van de serie wel bijgehouden, en ben razend enthousiast over hoe de personages verder zijn gegroeid; inclusief de aseksualiteit van Jughead Jones.

Er is al meer dan voldoende mis met het schrijfwerk van Riverdale zoals het nu is, en het feit dat de serie compleet de toon en onderwerpen van de strip achter zich laat is pijnlijk zichtbaar, zelfs naar een niet-Archie-lezer zoals ik. Geoff Thew heeft hier al een fantastische video over gemaakt, dus daar zal ik niet te diep op in gaat. De focus van deze blog zal liggen op de plotselinge heteroseksualiteit van Jughead.

Aseksualiteit is het gebrek aan seksuele aantrekkingskracht tot iedereen, of weinig tot geen interesse of behoefte aan seksuele activiteiten.

-Wikipedia, 2017

Zoals ik al eerder heb gezegd op deze blog is het positief vertegenwoordigen van verschillende seksuele identiteiten (en andere identiteiten zoals gender, godsdienst en ras) in populaire cultuur belangrijk om deze identiteiten sociaal acceptabel te maken. Het principe is simpel; hoe meer we met iets geconfronteerd worden, hoe meer wij het zien als iets dat normaal is, of tenminste het bestaan ervan erkennen.

Het gebrek aan bewustzijn over aseksualiteit is precies het probleem dat ik probeer aan te kaarten. In de paar jaren dat ik mij identificeerde als aseksueel werd ik bijna dagelijks verteld “Oh, maar je hebt de juiste man nog niet gevonden!” door mensen die niet weten wat aseksualiteit betekent. Daardoor voelde ik me alsof ik het bij het verkeerde eind had, dat er iets mis met me was, dat er een sociale druk op me was om me tot iemand aangetrokken te voelen. Wie dan ook.

Riverdale is in Nederland best een grote serie. Ik had geen idee dat het zo groot zou gaan worden. Daarom zou het een enorme sprong zijn voor aseksuelen in Nederland als de serie Jughead aseksueel had gehouden zoals hij in de strips al sinds 2016 is, of tenminste compleet ongeïnteresseerd in meisjes of verkering zoals hij al sinds 1941 is. Vooral voor aseksuele tieners. Eindelijk zou er een personage in een populaire TV serie zijn om naar op te kunnen kijken. Om naar te wijzen en te zeggen “Hij is zoals ik. Ik houd ook meer van eten dan van andere mensen.” Het zou mij een manier hebben gegeven om andere mensen te laten zien hoe het is om aseksueel te zijn, en hoe normaal het eigenlijk is.

tumblr_om7zzlJ4pv1v4v6nso6_500
Was dit nou écht nodig, CW?

En ja, hoewel het zo is dat aseksuele mensen zich wel op een romantische manier aangetrokken voelen tot anderen, is dat niet wat hier aan de hand was. Je kunt inderdaad aseksueel én heteroromantisch zijn, wat ook heel veel mensen zich niet realiseren.

Helaas maakte de laatste aflevering van het seizoen korte metten met het laatste beetje hoop dat ik daarvoor had, en is het voor Jughead in Riverdale al te laat.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

